För öppettider, menyer och program: se respektive verksamhet.
Hoppkuddarna är nu öppna 9-20 varje dag!
Ta hand om varandra! Håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk!
Plaskdammen är stängd för säsongen. Vattnet är oklorerat och vi avråder från bad!

Kan du höra dem röra sig, kan du höra dem andas, kan du se dem springa mot dig? Med utgångspunkt i levande arkiv undersöker utställningen vad som egentligen existerar bortom frågeställningen? Är det stillhet? Spänningar av queer existens i det offentliga rummet gestaltas via skulptur, installation, textil och fotografi. Utställningen erbjuder en stund för publiken att möta det djupt privata, det svåra, det glömda.

Utställningen håller på fram till den 30 september, som en fortsättning av WorldPride Park.

 

Bild på affischen för utställningen med texten "what do you see from where you stand".

Utställningen “Vad kan du se från där du står?” är öppen 12 augusti-30 september. Konstnärerna Rudy Loewe, Afrang Nordlöf Malekian, Nour Helou och Zafira Woodski står för innehållet. Publikationsredaktörer är Samuel Girma och kuratorn Tawanda Appiah.

Rudy Loewe

Rudy Loewes nya verk kombinerar lekfullt måleri och prosa för att föreställa sig en framtid där att vara svart eller trans rör sig bortom vad som kan tänkas möjligt. Inkluderat i detta är en transkribering av ett samtal mellan Rudy Loewe, Eden Lost och Levi / Tom of Tottenham. Konversationen fokuserar på upplevda erfarenheter av svarta transpersoner i ett svenskt sammanhang. Med Édouard Glissant´s ‘Right to Opacity’ I åtanke har delar av konversationen redigerats och är inte synligt för publiken.

Illustration från Rob Loewes utställning Generations

Rudy Loewe, Generations, 2021


Afrang Nordlöf Malekian och Nour Helou

Shape-Shifting Flickers of Love är en upplyst installation av Afrang Nordlöf Malekian och Nour Helou. De visar tre skrivna historier om hur förmoderna skönhetsideal lever vidare och hur de manifesteras i blickens koreografi när de strider mot straffbar åtrå. Texterna har sällskap av målningar från både Hermitage Museum Collection och Women’s World in Qajar Iran – ett digitalt arkiv hos Harvard Universitys biblIotek med fokus på porträtt av Qajarikvinnor. Fotografier från Fahime Zeidan-, Photo Caron- och Studio Charg-samlingen visas också. Alla tre samlingarna tillhör Arab Image Foundation i Beirut, Libanon och består av unika handmålade fotoobjekt från Kuwait, Libanon och Iran.

Bild på ett porträtt, taget av Ahmed Golinejadin i Kuwait i mitten av 1900-talet.

Studioporträtt. Tagen av Ahmed Golinejad i Kuwait i mitten av 1900-talet. Utvecklat papperstryck i gelatin silver, handfärgat. 0266ca00015, 0266ca – Photo Caron Collection, med tillstånd av Arab Image Foundation, Beirut. Presenteras av Afrang Nordlöf Malekian och Nour Helou’s som en del av deras installation.


Zafira Vrba Woodski

Zafira Vrba Woodskis film I’m Continuously Crying Tears of Estrogen and Tears of Testosterone (2020) är förankrad i Folkets Park som ett kraftfullt offentligt konstverk. Den visas för närvarande på Malmö Konstmuseum som en del av utställningen (in)visible. Denna upprepning fungerar som ett sätt att skapa mer gemensamt ansvar. Filmat i ögonhöjd spelar Zafira en gråtare i filmen och gråter tårar av hormongel. Testosterongelen var en gåva från en vän som dog 2020. Östrogengelen är Zafiras egen. Filmen har inget ljud. Gråtandet är tyst.

www.zafirevrba.com

Bild på konstnären, tagen av Madde Edlund


Om Rob Loewe

Rudy Loewe är en bildkonstnär från Storbritannien. Rudy tog examen 2018 från Visual MFA på Konstfack och fick Rektor Stavenowska-priset för akademisk excellens. Sharing Knowledges var deras första svenska separatutställning på Marabouparken 2018 och utforskade förkroppsligad kunskap och samhällshistorier. Rudy fick Arbetsstipendium 2019 för att fortsätta sitt arbete med att undersöka brittiska och svenska koloniala arv. Tillsammans med Jacob V. Joyce har Rudy varit Serpentine Gallerys artist-in residence 2020. Under 2021 blev Rudy doktorand vid University of the Arts London och arbetar med att undersöka Black Power och brittiska koloniala arv genom målning och illustration.


Om Afrang Nordlöf Malekians och Nour Helou

Afrang Nordlöf Malekians texter, filmer och installationer, olika historier, berättelser och röster vägs mot varandra för att undersöka sambandet mellan historieskrivning, glömska, minne och handling. Han är intresserad av hur politiska händelser och deras konsekvenser inte kan skiljas från tillämpad teknik.

Nour Helou (f. 1998) är nyutexaminerad från American University of Beirut med en examen i konsthistoria. Hon arbetar för närvarande med ett forskningsprojekt som utforskar föreställningarna om kön, ras och klass genom arabregionens olika visuella arkiv, främst med fotografier från Arab Image Foundation. Helous verk har nyligen ställts ut på Tegel, Stockholm. Även publicerats I publikationer: Glänta, Arab Image Foundation, C-print, Brand.


Zafira Vrba Woodski

Zafira Vrba Woodski, fördd 1980, är svensk-tjeckiskt konstnär, curator och transaktivist baserad i Stockholm. Zafira arbetar med digitala medier, video, performance, textil och pedagogik. Hens projekt utforskar queera släktskap, sorg, nutidsarkeologi och läkning genom tidigare generationer. I’m Continuously Crying Tears of Estrogen and Tears of Testosterone är en del av Zafiras projekt State of Trans som är en resa bortom tid och
språk, såväl som ett försök att förkroppsliga hela spektrat av transidentiteter, dåtida, nutida och framtida. Zafira är även dödsdoula, hängiven i att stötta queer- och transcommunities. Snart kommer hen att öppna Sveriges allra första queera begravningsbyrå.


 

Bild på Tawanda Appiah

Utställningen är kurerad av Tawanda Appiah (på bilden) i samarbete med Folkets Park.

Information om utställningen på engelska finns här.